сряда, 18 януари 2012 г.

"Криминале" на Тарантино


Куентин Тарантино (Quentin Tarantino) е роден на 27 март 1963г. в Тенеси, САЩ. Син е на медицинска сестра и баща музикант, който напуска семейството преди раждането на Куентин. Тарантино напуска училище на петнайсет и започва да посещава актьорски курсове. Същевременно започва да работи във видеотеки, където сам изучава великите ленти. Известна негова реплика е, че не е учил за киното, но пък е гледал много филми. Началните му опити в аматьорското кино започват да привличат интерес и скоро се появяват продуценти, търсещи сценариите му. Той бързо добива популярност с филмите си "Глутница кучета", "Криминале", "Гадни Копилета".
Тарантино има уникален и неповторим пеглед към киното. Сценариите му са много живи, пълни с обрати и неочаквани моменти. Диалозите му, една от най-силните му страни, разкриват онези страни на героите, които обикновено седят в описанията в книгите. Тези качества, както и неповторимото му виждане за филмите, правят неговите филми изключително завладяващи.
"Криминале" ("Pulp fiction") е едиа от най-известните ленти не само във филмографията на Тарантино, а и в световното филмово изкуство. Това е филм, който се смята за крайъгълен камък на филмографията, филм, която всеки киноман трябва да е гледал. Лентата разказва за клишетата и различните гледни точки, за божествените поличби, изкушението, правилното и грешното, за изкушението, за дълга и смъртта, за морала и любовта. Темите му са, както и общочовешки, така и специфични за онези групи от хора, които не познаваме.
Филмът е съставен от три разказа. Разказите и героите се преплитат, образувайки една цялостна картина на живота и съдбите на шепа хора. Действието се развива в рамките на два дни. Филмът започва с Тиквичка и Медно Зайче, които започват да обират ресторант. След това действието се прехвърля към партньорите наемни убийци Винсънт (Джон Траволта) и Джуълс (Самюел Джаксън), които имат да разчистват сметките на шефа си Марсел с Брет, след науспешна сделка. Брет е убит, а необходимото куфарче е взето. Действието се прехвърля към бар, където Марсел дава пари на боксьора Бъч Кулидж, за да загуби в боксов мач. Малко след това, Винсънт трябва да забавлява съпругата на Марсел Миа. След като са се прибрали от ретро ресторант, Миа намира пликче с хероин в сакото на Винсънт. Тя го мисли за кокаин и взима свръх доза. С помощта на дилъра си, Винсънт успява да я спаси. Те се съгласяват да не казват нищо на Марсел.
От тук историята прескача към Бъч Кулидж - боксьора. В ретроспективни кадри виждаме как войник дава на малкият Бъч златния часовник на баща му, който е умрял от дизентерия в пленнически лагер във Виетнам. Връщайки се в настоящето, виждаме как Кулидж скача от прозореца на боксовата зала и се качва в такси. По радиото се чува, че боксьорът е убил опонента си. Таксито го откарва до мотел, където го чака приятелката му Фабиан. На сутринта Бъч разбира, че е забравил часовника в къщата си и се връща да го вземе. Там намира Винсънт, който явно е пратен да го убие, но боксьорът успява да  вземе оръжието му и да го убие. Връщайки се към мотела, Кулидж се засича с Марсел, който го разпознава. В опита си да го прегази, Бъч се забива заедно с колата си в уличен стълб. Марсел и Кулидж започват да се гонят по улиците, докато не влизат в една заложна къща. Собственикът ги заплашва с ловна пушка. Скоро двамата се озовават оковани в мазата на магазина. Пристига и полицай. Собственикът и новодошлият отвеждат Джулъс в отделна стая. Бъч успява да се освободи, взима самурайски меч и убива двамата похитители. С Марсел се разбират Кулидж да изчезне от града и да не казва нищо за случилото се. Бъч се връща при приятелката си и двамата заминават на някъде. Действието се пренася към третата история, която времево се развива между първите две. Непосредствено след като Винсънт и Джулъс убиват Брет, те взимат негов приятел и куфарчето в колата си. По невнимание Винсънт го застрелва, оставяйки цялата кола в кръв. Те я закарват при Джими (изигран от самия Тарантино), където с помощта на познат на Марсел успяват да приведат колата в подходящ вид. След тази случка Джулъс и Винсънт отиват да закусват и попадат на и Медно Зайче, които започват да обират ресторанта. Джулъс успява да убеди обирджиите да задържат парите, но да оставят куфарчето. С това завършва и филмът.
Всички герои преминават през повратни за живота събития. След като по случайност десетина куршума не улучват Джулъс в апартамента на Брет, той се убеждава, че това е знак от Бог да спре с работата си на наемен убиец. Решава предоставянето на куфарчето на Марсел да е финалната му задача като престъпник. Марсел преживява ужасни събития, които ще оставят траен отпечатък в живота му. Бъч изиграва Марсел и залага много пари на себе си, но същевременно запазва честта си. В рамките на двата дена на действието, всички герои изживяват големи промени в житейски и емоционален план.
Завладяващите диалози на Тарантино започват още от първите минути на лентата. Разговорите между Джулъс и Винсънт, Джулъс и Брет, където Джулъс цитира Библията, но после става ясно, че си няма и на идея какво казва, дискусиите между Винсънт и Миа. Една от най-забелижителните сцени за мен е кавгата между Бъч и приятелката му. Тя е виновна, че е забравила златния часовник, но Бъч задържа гнева си и я успокоява. Преходите между отделните истории също са направени изкусно - има елементи от сцени, които се повтарят, но са показани по друг ъгъл и с други подробности. Като цяло филмът прилича на сборник от криминални разкази, клишираните повести, които са на мода, но Тарантино търси отвъд това, той разкрива какво се случва с героите след поредното убийсво , след бягството, или след танца. Точно тези дребни подробности и детайли правят Куентин Тарантино един от най-великите режисьори на всички времена.

Криейтив Комънс договор
Произведението "Криминале" на Тарантино създадено от Александър Петров ползва Криейтив Комънс Признание-Некомерсиално-Без производни 3.0 Нелокализиран договор.

Няма коментари:

Публикуване на коментар