Режисьор и сценарист на този така дълбокомислен филм е Ричард Кели.Той е автор на три пълнометражни филма, с които си спечелва славата на изключително талантлив творец. Филмите му представляват своенравни дискусии на пътуването във времето, екзистенциализмът и духовността.
Главният герой във филма, Дони Дарко, изглежда като напълно нормално момче от среден американски град. Но той има психичен проблем - параноична шизофрения. Дони има и лошият навик да се разхожда на сън и да се събужда на странни места. Една вечер докато спи, той става от леглото и под напътствията на авторитетен глас излиза от къщата. Среща се с гигантският демоничен заек Франк, който му казва,че след 28 дни, 6 часа, 42 минути и 12 секунди светът ще свърши. Докато Дони е навън, самолетен двигател пада върху стаята му. На сутринта негов съсед го намира на голф игрището. Пред къщата си намира семейството си, много полица, пожарникари и правителствени агенти, но никой не знае откъде е паднал двигателят. На следващия ден, докато Дони пътува заедно с баща си, едва не прегазват побъркана стара дама с прякора Баба Смърт, която често си седи по средата на пътя. Заекът Франк продължава да се появява, започва да задава въпроси за пътуването във времето и принуждава Дони да наводни училището си, открадне пистолета на баща си и да подпали дома на местен автор, замесен с детска порнография. Същевременно благодарение на учителя си п физика Дони разбира, че Баба Смърт е написала книга за пътуването във времето. Когато остават само 6 часа до уречения момент, Дони отива заедно с приятелката си Гретхен в дома на Баба Смърт. Там ги чакат училищните хулигани, които бутат Гретхен, тя си удря главата и губи съзнание. В този момент се задава кола, която в опит да на блъсне старицата, застанала на пътя, прегазва Гретхен и я убива. От колата слиза Франк, Дони го застрелва с откраднатия пистолет, натоварва тялото на момичето и отива в планината. От там наблюдава ужасяваща буря, която откъсва двигателя на самолет, в който се возят майката и сестрата на Дони. Момчето изпраща двигателя назад във времето. Обратно в миналото, Дони не излиза от стаята си и умира, премазан от тежестта на самолетната част.
Във филма преобладава темата за божествената енергия, която привежда цялата вселена в хармония и ред, но и противопоставянето, че наред с нея стои и силата на собствения избор. Разисква се и въпросът за пътуването във времето - дали е възможно, как може да се постигне, както и проблемите с парадоксите. Разкрива се идеята на автора, че съврременият човек не може с мирогледа и ограниченията на нормалното и общоприето мислене да възприеме проблемите и въпросите на съществуването, вселената и живота. Човек трянбва да гледа дори и на тривиалните неща като на космически зависимости и философски заключения. Екзистенциализмът и агностицизмът са представени като основа на търсенето на истината в реалността. Да бъдеш или да не бъдеш, саможертвата е представена като абсолютен, пълен, достоен и очакван край на житейския път. Темите са разнообразни и разположени на различни нива и подтикват зрителя да мисли перспективно и в дълбочина.
Дони, както всичките си връстници, се интересува от момичета, купони и забавления, но освен това се развива езеротично и духовно. Той разсъждава над космическите въпроси за живота, смъртта, времето, чувствата, любовта, приемствеността и човешката същност. Трябва да се справи с училищните побойници, с пълничкото азиатско момиче, което го харесва, с приятелката си, със семейството си и със самия себе си. Дони странства между своята реалност и реалността на другите. Момчето е изправено и пред избора дали да погуби своя спасител - заекът Франк. Избирайки да спаси момичето, което обича, семейството си и целият свят, Дони се подставя пред трудния избор да се саможертва.
Ричард Кели не ни поднася нищо наготово. Той ни показва действието през погледа на Дони и ни стимулира да проумеем чувствата му и да му съчувстваме. Сценаристът използва различни похвати за тази цел. Чрез съпоставянето на философските възгледи на учителите с тези на Дони, той ни помага да открием необикновеното и специфичното у него. Характерите на героите са ясно изразени. Съумява да ни покаже душевните състояния на герои, които не казват нищо през целия филм. Създадена е една пълна душевна и духовна картина на едно обикновено провинциално американско общество.
Произведението Отзив към филма Дони Дарко създадено от Александър Петров ползва Криейтив Комънс Признание-Некомерсиално-Без производни 3.0 Нелокализиран договор.



Няма коментари:
Публикуване на коментар